Selamat Datang(ًاَهْلاً وَسَهْلا) ke mazfsk.blogspot.com

Monday, 14 April 2014

PENERAPAN PEMIKIRAN KREATIF DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN



MENGIKUT ARTIKEL HAMZA & GRIFFITH (2006), MEMUPUK PENYELESAIAN MASALAH DAN PEMIKIRAN KREATIF DALAM BILIK DARJAH : MEMUPUK MINDA KREATIF. FORUM KEBANGSAAN GUNAAN PENDIDIKAN JURNAL PENYELIDIKAN – VOL. 19. NO 3 ELEKTRONIK
1.0            Pengenalan

                 Berdasarkan artikel Hamza & Griffith (2006), Memupuk Penyelesaian Masalah dan Pemikiran Kreatif dalam Bilik Darjah : Memupuk Minda Kreatif. Forum Kebangsaan Gunaan Pendidikan Jurnal Penyelidikan – Vol. 19. No 3 Elektronik, membincangkan sifat kompleks kreativiti dan berkongsi hasil kajian satu tahun yang dijalankan di sebuah Kolej di Negara Texas. Dalam kajian ini, penyelidik menerokai kaedah pengajaran dan iklim bilik darjah yang dicipta oleh guru-guru yang menunjukkan teladan yang luar biasa dalam pendekatan pengajaran, gaya dan metodologi yang menyumbang kepada pembangunan pembelajaran persekitaran kreatif di mana pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah dimartabatkan sebagai egen utama pembangunan manusia ke arah kejayaan.

                 Secara asasnya pemikiran melibatkan penyusunan idea dan maklumat dalam bentuk berstruktur dan bermakna. Namun demikian, pemikiran dapat dikategorikan mengikut sifat dan bentuk yang tersendiri. Proses berfikir bermula dengan bentuk kepakaan, pengamatan atau maklumat. Untuk berfikir dan memberi makna daripada pengalaman atau maklumat yang diterima, manusia memerlukan pelbagai rangsangan luar. Misalnya gambar pemandangan yang cantik akan mengingatkan kita kepada ketenangan, kedamaian, proses menulis, berkarya dan berbagai-bagai lagi. Oleh itu, sekiranya manusia mengalami kerungsingan atau tidak tenteram, mereka akan ke tempat-tempat sebegini untuk berfikir dan merenung cara untuk meredakan atau menghilangkan perasaan tersebut. Gambar peperangan pula akan mendatangkan kesedihan melalui imaginasi kita tentang tangisan anak-anak yang kehilangan ibu bapa, isteri kehilangan suami atau anak, kecederaan kanak-kanak, kebuluran, penyakit dan sebagainya. Berdasarkan ciri-ciri pemikiran, ia dikelaskan kepada beberapa jenis iaitu pemikiran kritis, pemikiran konvergen dan divergen, pemikiran reflektif dan pemikiran kreatif.


1.1            DEFINISI PEMIKIRAN KREATIF DAN PENYELESAIAN MASALAH

1.1.1         Defenisi Pemikiran Kreatif

Menurut Woolfolk (1998), kreativiti adalah pemikiran imaginatif, baru dan asli apabila menyelesaikan masalah atau menghasilkan produk baru. Kemahiran berfikir kreatif juga dapat dirumuskan sebagai kecekapan atau keupayaan menggunakan minda menerokai pelbagai kemungkinan menghasilkan sesuatu yang baru, asli dan bernilai sama ada bersifat maujud, abstrak, idea atau gagasan. Kemahiran kreatif dikaitkan dengan otak bahagian kanan atau hemisfera kanan. Dapat dirumuskan, kreativiti ialah keupayaan menghasilkan atau mencipta sesuatu objek atau idea yang baru, asli dan unik. Antaranya, adalah menjanadan menghasilkan idea yang pelbagai, mencipta analogi dan mencipta metafora. Manakala ciri-ciri pemikiran kreatif ialah Pertama “Kelancaran” iaitu kebolehan menghasilkan banyak idea, pendapat, pandangan dan buah fikiran yang dipersembahkan melalui lisan bertulis atau grafik. Kedua “Kejelasan” iaitu kebolehan menghuraikan idea, pendapat, pandangan dan buah fikiran dengan terperinci dan sistematik. Ketiga ”Keaslian” iaitu kebolehan menghasilkan sesuatu idea, pendapat, pandangan dan buah fikiran yang baru, luar biasa dan hanya sebilangan kecil individu yang mengemukakannya.     

Pemikiran kreatif berbeza daripada pemikiran konvensional dan ditandai oleh keupayaan melihat sesuatu daripada pelbagai sudut. Oleh itu pemikiran ini akan menghasilkan pelbagai cara untuk melakukan sesuatu. Apabila individu tersebut menggunakan pemikiran kreatif, matlamatnya ialah untuk menghasilkan persepsi, konsep, idea, teori, reka cipta, prosedur dan seumpamanya. Perkara-perkara yang timbul sewaktu berfikir secara kreatif ini ialah perlukan idea baru, ada atau tidak cara lain? Tolong fikirkan kemungkinan-kemungkinan yang lain, ada cara yang lebih mudah? Ini idea lama, tentu ada cara lain dan lain-lain. Bagi individu yang menggunakan pemikiran kreatif ini cuba mencari alternatif-alternatif lain diluar kebiasaan. Seperti bentuk kegiatan mental yang lain, pemikiran kreatif juga terlibat dengan beberapa proses mental. Wallas G. (1962) memberikan empat fasa, iaitu Peringkat Penyediaan, Peringkat Pengeraman, Peringkat Penyinaran dan Peringkat Pengesahan.

Pemikiran ini selalunya bermula dengan perasaan ingin tahu, minat,eksperimen dan sebagainya. Setelah itu bermulalah proses memikirkan bagaimana untuk menghasilkan atau menyelesaikannya. Ini berdasarkan kepada individu tersebut mendapat ilham dengan pelbagai kemungkinan. Setelah melalui proses pemikiran yang aktif dalam mencari alternatif inovatif, barulah idea yang abstrak itu dapat dijelmakan dalam bentuk konkrit. Dalam masa yang sama, idea-idea sampingan juga perlu untuk penyempurnaan penyelesaian.

Mengikut Ainon & Abdullah (1995), pelbagai cara boleh dilakukan untuk meningkatkan keupayaan pemikiran kreatif. Antaranya ialah terus berfikir sehingga mendapat beberapa alternatif lain. Setelah itu barulah membuat pemilihan terbaik berdasarkan kriteria-kriteria tertentu. Selain itu, membayangkan apa yang akan dilakukan oleh orang lain sekiranya mereka menghadapi masalah yang serupa juga boleh membantu kita menjadi kreatif.

1.1.2         Kemahiran Berfikir Menyelesaikan Masalah

   Penyelesaian masalah adalah kemahiran berfikir yang menggabungkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam usaha mencari maklumat dan idea bagi menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul. Kaedah ini akan menggalakkan pelajar membuat percambahan idea bagi mencari jawapan kepada satu-satu situasi bermasalah yang timbul.

   Menurut Van Dijk dan Kintsh (1983), penyelesaian masalah akan berlaku apabila langkah-langkah dan operasi mental diperlukan bagi mencapai matlamat yan tertentu. Tedapat pelbagai proses penyelesaian masalah yang diperkenalkan oleh ahli-ahli pemikir. Branford dan Stein (1984) misalnya memperkenalkan suatu kaedah penyelesaian masalah yang dibahagikan kepada 5 langkah utama iaitu mengenal pasti masalah, mendefinisikan masalah, mencari jalan penyelesaian, mengambil tindakan dan menilai tindakan.
2.0            PENEMUAN DALAM KAJIAN
(Hamza & Griffith (2006), Memupuk Penyelesaian Masalah dan Pemikiran Kreatif dalam Bilik Darjah : Memupuk Minda Kreatif. Forum Kebangsaan Gunaan Pendidikan Jurnal Penyelidikan – Vol. 19. No 3 Elektronik)

Berdasarkan kajian yang telah dijalankan oleh Hamza & Griffith, dapat dirumuskan mengenai beberapa penemuan penting dalam pendidikan yang dapat diaplikasikan oleh para pendidik. Yang mana, selama beberapa dekad, pendidikan di Amerika Syarikat mengalami revolusi senyap, yang bermatlamat untuk meningkatkan kesedaran ke arah pemikiran secara kreatif. Oleh itu, kajian ini menunjukkan betapa pentingnya memupuk persekitaran yang menggalakkan pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah pembelajaran. Yang mana penyelidik mendapati bahawa guru-guru tersebut dibina oleh kaedah pengajaran yang menyatukan dan memupuk unsur-unsur berikut iaitu iklim bilik darjah, sifat dan watak guru, pengurusan bilik darjah, semangat guru dan sikap terhadap pelajar, subjek dan pengajaran, gaya pangajaran apa dan bagaimana dilaksanakan, pengetahuan guru, interaksi guru-pelajar dan sikap pelajar. Perasaan, sikap, tingkah laku, sempadan dan kekangan yang mempengaruhi bilik darjah budaya sementara, biasanya tempoh satu semester panjang, yang dicipta oleh guru dan pelajar.

Dalam kajian ini, penyelidik juga mendapati bahawa iklim bilik darjah yang menggalakkan pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah adalah terbuka, selesa, santai, mencabar, selamat, sokongan, mempercayai, lucu, bertenaga, dan kerjasama. Iklim seperti ganjaran tingkah laku kreatif dan galakkan berfikir serta meneroka proses, pelajar bebas untuk menyuarakan pendapat melalui tidak mengancam, menghiburkan, dan menyeronokkan kaedah. Teladan guru-guru yang dipilih untuk kajian ini terdapat pelbagai sifat dan watak. Mereka ialah: senang didekati, tampan, kreatif, penyayang, fleksibel, berilmu, bertenaga, menarik, memotivasikan, imaginatif, inovatif, estetik, pencari kemungkinan, pemimpin, berwawasan, asal, dan unik.

Di samping itu, penyelidik berpendapat bahawa keupayaan guru untuk menguruskan konflik dan mengurangkan gangguan, untuk mereka membentuk bilik darjah secara fizikal, dan untuk mewujudkan aktiviti kelas yang inovatif penting bagi menjayakan dan melancarkan persekitaran bilik darjah. Penyelidik memerhatikan bahawa keghairahan untuk isi kandungan tertakluk dan dipengaruhi cara individu yang diajar dalam bilik darjah, seterusnya mencerminkan komitmen yang kuat kepada pembelajaran pelajar dan kejayaan. Paling ketara, penyelidik mendapati bahawa guru-guru yang mempunyai sikap positif terhadap pelajar dan kandungan mata pelajaran dirangsang perasaan ingin tahu dalam diri pelajar-pelajar mereka dan mengakibatkan satu kepentingan dalam hal perkara itu.

Bagaimana seseorang mengajar adalah penting untuk pembelajaran. Penggunaan pelbagai kaedah dan strategi oleh seorang guru dalam pembentangan kandungan mata pelajaran, dalam perbincangan utama, perbahasan dan menggalakkan interaksi kumpulan kecil, memupuk rasa ingin tahu pelajar. Pendekatan ini menggalakkan pelajar untuk mengkaji isu-isu dari pandangan berbeza. Isi kandungan yang dipilih untuk mengajar merupakan satu lagi elemen penting. Fokus kepada kualiti pengajaran, bukan kepada kuantiti maklumat yang disampaikan dapat membantu guru-guru dalam mengekalkan rasa ingin tahu pelajar dan menggalakkan penerokaan yang sukar difahami. Penyelidik mendapati bahawa guru-guru teladan yang dipilih untuk kajian ini dipamerkan secara mendalam dan kaya dengan ilmu pengetahuan dalam hal perkara dan bidang pengajian mereka. Guru-guru juga diadakan pengetahuan yang luas mengenai isu-isu lain, topik dan domain. Penyelidik juga mendapati bahawa interaksi guru-pelajar di kelas terdapat pelbagai kemungkinan dalam memupuk iklim kreatif. Di samping itu, guru-guru ini dipaparkan berbagai perkara berkenaan ke arah menghadapi dan menhargai pelajar-pelajar yang mempunyai soalan luar biasa dan menentang pendapat.

3.0            KAITAN PENEMUAN UNTUK PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SENDIRI

   Berdasarkan penemuan kajian yang dijalankan oleh (Hamza & Griffith (2006), Memupuk Penyelesaian Masalah dan Pemikiran Kreatif dalam Bilik Darjah : Memupuk Minda Kreatif. Forum Kebangsaan Gunaan Pendidikan Jurnal Penyelidikan – Vol. 19. No 3 Elektronik), telah wujud dalam persekitaran sekolah dan pembelajaran sekolah saya sekarang yang penuh dengan foktor pendorong motivasi dan pemikiran kreatif saya sebagai guru. Berbeza dengan sekolah yang sebelum ini saya mengajar yang amat tidak mendorong motivasi dan pemikiran kreatif saya sebagai guru juga sebagai faktor pendorong pemikiran kreatif murid yang saya ajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dalam kelas seperti yang saya dapat jelaskan dalam perbandingan antara dua sekolah tersebut.
3.1            Jarak  dan Keadaan Jalan Sekolah (A) dan Sekolah (B)
sekolah saya dahulu iaitu sekolah (A) sangat jauh dari rumah yang memerlukan masa 1 jam 30 minit perjalanan dari rumah untuk sampai ke sekolah dan tidak dapat membuat persediaan secara baik dalam mengadakan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas ekoran dari keletihan dan kesuntukan masa untuk membuat persediaan mengajar. Selain itu, keadaan jalan yang tidak berturap sepanjang 15km ke sekolah juga menyukarkan saya untuk membawa bahan bantu mengajar yang mudah patah dan pecah. Oleh itu, sepanjang saya berada di sana saya hanya menggunakan teknik pengajaran yang tradisional iaitu banyak berpusatkan guru serta bahan bantu mengajar yang sedia ada sahaja.
Manakala sekolah saya sekarang ini iaitu sekolah (B) dekat dan hanya memerlukan 20 minit perjalanan dari rumah untuk sampai ke sekolah dan mempunyai ruang masa yang cukup untuk membuat persediaan yang baik dalam mengadakan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Selain itu, keadaan jalan ke sekolah juga adalah berturap sehingga ke sekolah memberi keselesaan dan percambahan idea yang baik dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran untuk membantu pemikiran kreatif pelajar.
3.2         Situasi Sekolah (A) Dan Sekolah (B) Dalam Menjalankan Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Di sini saya bandingkan dalam dua situasi sekolah yang saya pernah mengajar. Yang mana, sekolah pertama saya iaitu sekolah (A) yang menunjukkan situasi kurang membina pemikiran kreatif pelajar oleh kerana kawasan sekolah tersebut berada di kawasan pedalaman dengan kurangnya fasiliti yang lengkap dalam membantu guru dalam menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.Akan tetapi terdapat juga faktor lain yang sangat baik untuk membina pemikiran kreatif pelajar iaitu situasi sekolah yang baik dengan sikap pelajar yang masih belum terpengaruh dengan gejala yang tidak sihat dan mempunyai nilai-nilai murni yang baik dan wujud inisiatif guru-guru mewujudkan bahan bantu mengajar yang ringkas seadanya untuk rujukan pelajar di dalam kelas serta persekitaran sekolah masih hijau dan masih terjaga alam sekitarnya.
Sekiranya dibandingkan dengan sekolah saya sekarang iaitu sekolah (B) yang berada dipinggir bandar yang lengkap dengan segalanya dalam membantu guru menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang pelbagai. Suasana persekitaran sekolah juga masih hijau dan terjaga alam sekitarnya dan bilik darjah juga lengkap dengan bahan bantu mengajar untuk rujukan pelajar dan pelajarnya masih tidak terlalu terpengaruh dengan gejala tidak sihat. Yang  sememangnya dapat membantu membina pemikiran kreatif pelajar serta juga motivasi pelajar. Akan tetapi terdapat juga kekangan yang tidak membina pemikiran kreatif pelajar di sekolah tersebut yang perlu diatasi dan perlu diterapkan nilai dan pemikiran lain agar ia boleh membangun minda pelajar. Yang mana, pada pendapat saya penerapan pemikiran kreatif ini terdapat juga kekurangannya kepada pembangunan pelajar kerana ia boleh menyebabkan pelajar terlalu dimanjakan dan berkemungkinan menyebabkan pelajar tidak mempunyai disiplin yang tinggi dan mudah terpengaruh dengan gejala yang tidak sihat terutama seperti pelajar di sekolah saya sekarang yang mempunyai pelajar yang ramai dan berhampiran dengan bandar dan senang dipengaruhi gejala tidak sihat.


3.3            Rumusan
Dari pengalaman yang saya pernah lalui tersebut saya dapat rumuskan disini bahawa motivasi, kesediaan ilmu pengetahuan mengenai tajuk yang akan diajar dan lain-lain seperti mana yang telah dijelaskan dalam penemuan kajian yang dijalankan oleh (Hamza & Griffith (2006) adalah penting kepada pembangunan minda pelajar selain daripada iklim persekitaran bilik darjah yang menggalakkan pemikiran minda positif dan kreatif.

4.0            ASPEK YANG BERNILAI DALAM KONTEKS SENDIRI
   Pada pendapat saya melalui pengalaman dan pembacaan mengenai pemikiran, proses berfikir adalah melibatkan beberapa peringkat yang memperlihatkan kesediaan dan tindak balas mental dalam lakuan pemikiran untuk meningkatkan pembangunan pelajar.
   Yang mana, pemikiran kreatif adalah proses pemikiran yang terbaik yang perlu diterapkan dan diaplikasikan dalam kehidupan dan proses pengajaran dan pembelajaran pelajar melalui aktiviti-aktiviti yang menggarap dan mendorong pemikiran tersebut bagi pembangunan pelajar ke arah kecemerlangan. Melalui pemikiran kreatif ini juga pelajar boleh mengajak dan mendorong pelajar lain juga ke arah kecemerlangan dengan menunjukkan nilai-nilai murni yang baik dalam aktiviti pembelajaran dengan menggunakan aplikasi minda yang sepenuhnya dalam penyelesaian masalah dan mencipta sesuatu baru dalam pembelajaran disamping aktiviti peneguhan dan pujian yang diterapkan oleh guru.
   Walaupun pemikiran kreatif ini sesuatu yang baik dan perlu diterapkan dalam kehidupan pelajar, pemikiran-pemikiran lain juga perlu diterapkan dalam menggarap dan mendorong pembangunan minda pelajar terutama sekali pemikiran kritis iaitu pemikiran yang melibatkan kebolehan menganalisis nilai sesuatu idea, data atau maklumat bagi tujuan pemahaman yang jelas dan munasabah yang berlaku secara pantas dan spontan yang amat berguna untuk mengelak daripada melakukan kesilapan dalam menyelesaikan masalah dan pemikiran reflektif yang memberi penekanan terhadap urutan idea yang memberi kesan terhadap perlakuan yang amat bergantung kepada pengetahuan dan pengalaman seseorang, sekiranya lebih banyak pengetahuan dan pengalaman yang ada pada diri maka lebih besar kemungkinan dapat berfikir dan memberi cadangan penyelesaian yang konstruktif terutama pada masa sekarang teknologi maklumat (IT) berkembang dengan pesat dalam menganalisis perhubungan yang ditemui mengenai sesuatu perkara untuk mencapai yang terbaik dalam kehidupan.
   Oleh itu, pada pendapat saya pemikiran kreatif adalah amat penting diterapkan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran pelajar dengan menggarap suasana pembelajaran yang kondusif, selesa, fleksibiliti dan meriah dengan gelak ketawa murid yang menyeronokkan murid serta penuh dengan kasih sayang dan ukhwah sesama pelajar dan guru disamping diterapkan pemikiran lain yang juga berguna kepada pelajar seperti pemikiran kritis dan reflektif dalam  menggarap pembangunan pelajar ke arah kecemerlangan.
5.0            PENUTUP
   Seperti mana difenisikan oleh pakar psikologi, kemahiran berfikir adalah melibatkan proses urutan perubahan tingkah laku yang tersusun dan teratur. Semua perubahan dalam perkembangan ini akan membantu individu dalam proses mencapai kematangan. Oleh itu pertumbuhan manusia amat penting memandangkan pelajar merupakan unit penting dalam proses pendidikan. Pertumbuhan dan perkembangan yang berlaku pada seseorang merupakan bidang yang termasuk dalam disiplin yang mengkaji perubahan pada seseorang individu mengikut masa dan tahap-tahap tertentu. Selain itu, perubahan tersebut boleh diteliti daripada aspek kebolehan personaliti, motivasi serta ciri-ciri sosial manusia.
             Dengan ini, pemahaman tentang situasi dan pemikiran pelajar amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana penerapan peringkat-peringkat pemikiran tersebutlah perkembangan individu itu mempengaruhi teori dan amalan pendidikan pelajar. Yang mana, garapan pemikiran kreatif adalah amat penting dalam pembangunan pelajar sebagaimana kajian yang dibuat oleh Siti Rahayah Ariffin, Rasidah Abd. Majid, Zolkepeli Haron, Rodiah Idris, Anisa Alias, Shahir Samsuri, Basri Hassan dan Nor Azaheen Abdul hamid pada tahun 2008 dalam artikel mereka bertajuk “ Kemahiran Pemikiran Kritikal dan Penyelesaian Masalah Pelajar Sains di Malaysia” yang menggambarkan betapa pentingnya kreatif dan kritis kepada pelajar dalam penyelesaian masalah.





Rujukan

John Arul Philips, (2012), ‘Educational Psychology’, Open University Malaysia
Shahabuddin Hashim dan Dr. Rozihani Yaakub, (2004), ‘Psikologi Pembelajaran & Personaliti’, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd, Kampus PTS, 6147 Cemperoh, Janda Baik, 28750 Bentong, Pahang Darul Makmur.
Kamarudin Hj. Husin, (2010), ‘Psikologi Pembelajaran’, Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd, No 1 & 3, Jalan 3/91A Taman Shamelin Perkasa, Cheras, 56100 Kuala Lumpur. 
Shahabuddin Hashim, Mahani Razali dan Ramlah Jantan, (2007), ‘Psikologi Pendidikan’, PTS Professional Publishing Sdn. Bhd, No. 9-1 & 11-1, Jalan Wangsa Setia 3, Wangsa Melawati, 53300, Kuala Lumpur.
Siti Rahayah Ariffin, Rasidah Abd. Majid, Zolkepeli Haron, Rodiah Idris, Anisa Alias, Shahir Samsuri, Basri Hassan dan Nor Azaheen Abdul hamid, (2008), ‘Atikel Kemahiran Pemikiran Kritikal dan Penyelesaian Masalah Pelajar Sains di Malaysia’, Universiti

No comments:

Post a Comment