Selamat Datang(ًاَهْلاً وَسَهْلا) ke mazfsk.blogspot.com

Tuesday, 24 December 2013




PENDAHULUAN

Bimbingan merujuk kepada bantuan atau pertolongan yang diberikan dengan betul kepada pelajar yang berkenaan. Pelajar yang memerlukan bimbingan adalah pelajar yang menghadapi masalah peribadi dari segi intelek, rohani, emosi mahupun sosial. Masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar biasanya boleh digolongkan kepada dua kategori utama iaitu masalah akademik dan masalah emosi sosial.  Manalaka kaunseling pula ialah satu proses menolong tetapi bukan merupakan aktiviti memberi nasihat. Dalam proses menolong, seorang kaunselor akan membina satu perhubungan yang profesional dengan klien atau pelajarnya dan membimbingnya supaya menjadi lebih faham tentang dirinya. Klien menjadi lebih sedar tentang kelebihan dan kekurangan, kebolehan, kemampuan dan keupayaannya . Klien akan dibimbing supaya menjadi lebih peka tentang interaksi dan tindakbalasnya dengan orang lain dan suasana yang mempengaruhi hidupnya. Dengan kesedaran ini klien dapat memahami realiti hidup dan boleh membuat rancangan untuk masa depannya. Oleh yang demikian, proses bimbingan dan kaunseling adalah saling berkait kerana kaunseling merupakan sebahagian proses daripada perkhidmatan bimbingan.

Satu sesi temu bual  telah diadakan dengan guru bimbingan Sekolah Menengah Kebangsaan Tansau untuk mendapatkan maklumat berkenaan dengan aktiviti-aktiviti Tahunan Program Bimbingan dan Kaunseling. Laporan daripada hasil temubual tersebut adalah seperti berikut.
Sesi temu bual        :Cikgu Ashraf syaari ( guru kaunseling SMK Tansau)
Tarikh                     :5 Oktober 2005-12-08
Masa                      : 10.00 pagi

a)    Aktiviti-aktiviti bimbingan yang telah dirancang.
BIL
  AKTIVITI
  CATATAN
1)
Program pasaria
Akan dilaksanakan
2)
Perkhemahan Unit Bimbingan dan Kaunseling
Sudah laksana
3)
Ceramah Anti Dadah
Sudah laksana
4)
Ceramah Keibubapaan
Sudah laksana
5)
Ceramah Teknik Menjawab Soalan Peperiksaan
Sudah laksana
6)
Derma Darah
Akan dilaksanakan

1. Program Pasaria
Program ini disasarkan kepada semua pelajar dan terbuka kepada orang ramai. Objektif program ini adalah untuk membimbing pelajar-pelajar yang terlibat dalam menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi samada masalah akademik dan peribadi. Para pelajar akan mendapat bimbingan daripada mentornya secara khusus. Ia juga bertujuan untuk membantu guru kaunseling menyelesaikan masalah pelajar-pelajar kerana setiap guru akan berperanan sebagai mentor kepada pelajar.Melalui aktiviti ini pelajar cuba menghilangkan masalah-masalah yang dihadapi dan serta menghilangkan stres.


2.  Perkhemahan Unit Bimbingan Dan Kaunseling
Perkhemahan ini telah diadakan dengan kerjasama Unit Pembangunan Sahsiah yang disasarkan kepada murid yang dikenal pasti bermasalah.  Ia adalah bertujuan untuk memupuk semangat jati diri dan memberikan kesedaran kepada pelajar tentang perlunya disiplin sebagai perisai diri untuk kecemerlangan hidup.

3. Ceramah Anti Dadah
Ceramah ini diadakan dengan kerjasama daripada Unit Khas Dadah Jabatan Pelajaran Sabah. Ia melibatkan penyertaan seramai 120 pelajar tingkatan 2 dan ahli kelab anti dadah. Ceramah ini diadakan di dewan sekolah selama dua hari. Objektif utama ceramah ini adalah untuk meningkatkan kemahiran diri dalam memahami serta menangani masalah penyalahgunaan dadah, memupuk semangat dan tanggungjawab sebagai insan sejahtera jasmani, emosi, rohani dan intelek. Ia juga bertujuan untuk membimbing pelajar ke arah pembentukan masyarakat bersih daripada dadah dan rokok. Selain itu, pelajar-pelajar  berpeluang untuk menyaksikan satu pemeran yang berkaitan dengan dadah serta hukuman-hukuman yang akan dikenakan akibat penyalahgunaan dadah.

4. Ceramah Keibubapaan
Ceramah ini dianjurkan oleh Biro Tatanegara dengan kerjasama kelab bimbingan dan kaunseling SMK Tansau. Program ini terbuka kepada 100 orang ibubapa yang berlangsung selama satu hari di dewan sekolah. Tujuan ceramah ini diadakan adalah untuk meningkatkan kesedaran berkenaan tanggungjawab ibubapa  dalam mendidik anak-anak mereka menjadi insan yang cemerlang bersama-sama para pendidik di sekolah. Selain itu, ceramah ini menekankan peranan yang perlu dimainkan oleh ibubapa dalam menangani masalah disiplin yang berlaku dewasa ini.

5. Ceramah Teknik Menjawab Soalan Peperiksaan .
Ceramah ini dikhaskan kepada semua calon yang bakal menduduki  PMR, SPM dan STPM yang terdiri daripada 200 orang pelajar. Objektif ceramah ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada calon peperiksaan berkenaan teknik-teknik untuk menjawab soalan dengan yakin dan betul. Selain itu, turut ditekankan berkenaan pengurusan masa serta persediaan-persedian yang perlu dilakukan oleh calon untuk menghadapi peperiksaan sebenar.

6. Derma Darah
Aktiviti ini belum lagi dilaksanakan dan akan dilaksanakan sebagai aktiviti amal.Melalui program ini akan melahirkan pelajar yang berkeyakinan pada diri .


b)    Peranan guru biasa dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling
Peranan guru biasa dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling adalah seperti berikut:-
1.     Menolong pelajar membuat penyesuaian dalam peribadi, sosial, emosi, akademik, perkembangan mental dan akhlak.
2.     Menolong pelajar dalam pelajaran mereka, misalnya memperkenalkan matlamat-matlamat pelajaran, cara-cara belajar, situasi persekitaran, peraturan-peraturan sekolah dan menekankan kepentingan mata pelajaran.
3.     Menolong pelajar menyediakan perancangan persekolahan sesuai dengan kebolehan , minat dan perkembangan masing-masing.
4.     Memberi kesedaran kepada pelajar diperingkat awal lagi tentang kepentingan pelajaran.
5.     Menolong pelajar dalam proses menyelesaikan masalah pembelajaran
6.     Menolong pelajar membuat keputusan yang rasional
7.     Menolong pelajar membentuk tabiat kerja yang baik, menghargai kerja dan membina sifat-sifat personaliti yang sempurna.
8.     Berkerjasama dengan ibubapa dalam mengawasi perkembangan pelajar.
9.  Bekerjasama dengan guru bimbingan dan kaunseling dalam mengendalikan program Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
10. Merujuk kepada guru Bimbingan dan Kaunseling tentang pelajar yang memerlukan pertolongan profesional.
11. Membantu mengenal pasti pelajar yang berisiko untuk intervensi kaunseling
12. Membantu mengumpul data mengenai profil pelajar.
13. Membantu memberi maklumat kerjaya, pendidikan pencegahan dadah dan maklumat semasa.
14. Membantu melaksanakan program dan bimbingan pelajar seperti Pembimbing Rakan Sebaya, Skim Lencana Anti Dadah, Kem Jaya Diri dan Motivasi.
15. Membantu pelajar bermasalah melalui konsultasi dengan guru bimbingan dan kaunseling.
16. Mengisi kad 001 dan kad 002.

c)    Tahap Penguasaan Kemahiran-Kemahiran Guru Dalam Pengendalian Aktiviti Bimbingan.
Guru kaunseling dan bimbingan di sekolah ini mempunyai Ijazah dan sarjana dalam bidang Kaunseling. Setiap kemahiran yang dimiliki diperolehi sewaktu pengajian mereka di pengajian tinggi. Selain itu, mereka juga turut  menghadiri kursus serta seminar bimbingan dan kaunseling anjuran jabatan dan juga Kementerian untuk meningkatkan kemahiran mereka.  Antara kemahiran-kemahiran yang dikuasai dan digunakan sewaktu mengandalikan bimbingan dan kaunseling adalah kemahiran interpersonal seperti :-

a)       Kemahiran Membina hubungan
Proses kaunseling merupakan perhubungan di antara kaunselor dengan kliennya yang meminta bantuan. Untuk mencapai objektif yang berkesan, membina hubungan atau rapport merupakan syarat yang penting. Perhubungan yang baik tidak boleh diwujudkan melalui paksaan. Ia hanya dijalinkan dengan menggunakan teknik yang sesuai iaitu kemahiran seseorang kaunselor digunakan untuk meyakinkan kliennya bahawa kaunselor seorang yang ikhlas, sudi serta mampu membantu. Hubungan yang baik hendaklah dijalin pada peringkat permulaan sesi kaunseling kerana ia akan menentukan proses temubual  kaunseling diteruskan dengan mesra dan mengikut  langkah-langkah yang telah diaturkan. Di samping proses kaunseling hubungan baik di antara kaunselor dengan kliennya hendaklah dikekalkan dengan kepercayaan dan kehormatan yang diberikan oleh klien kepada kaunselornya.
b)       Kemahiran Memberi Perhatian.
Menurut guru bimbingan dan kaunseling sekolah ini, mereka lebih memberi tumpuan kepada komunikasi bukan lisan kerana banyak maklumat akan dapat dicungkil. Ia juga dapat menyokong apa yang diucap dan dapat membuktikan bahawa komunikasi bukan lisan mampu menggambarkan situasi dengan lebih tepat. Komunikasi bukan lisan boleh dibahagikan kepada beberapa kompenan iaitu gaya badan, gerak isyarat, air muka, kontak mata dan juga nada suara. Melalui pemerhatian daripada kompenan-kompenan ini, maka kaunselor dapat mengetahui masalah yang dihadapi oleh kliennya.

c.    Kemahiran  Mendengar.   
Di dalam situasi kaunseling, masa digunakna untuk mendengar berlaku lebih banyak daripada berucap dan respons terutama di dalam peringkat awal sesi kaunseling. Oleh itu, kejayaan mencapai objektif kaunseling itu, banyak bergantung kepada kemahiran mendengar seseorang kaunselor. Dalam menggunakan kemahiran ini, kaunselor telah mengembangkan perhatiannya dengan meningkatkan keupayaan mendengar semua kata yang telah dikomunikasikan.  Selain itu, kaunselor juga menggunakan kemahiran mendengar dengan melibatkan lebih daripada perkataan-perkataan yang dicurahkan.

d)     Kemahiran Dorongan Minimum
Tujuan menggunakan dorongan minimum dalam perhubungan kaunseling ialah menggalakan klien meneruskan berucap. Melaluinya klien dapat memberitahu bahawa kaunselornya sedang mendengar, Antara dorongan minimum yang sering diucapkan adalah seperti Jadi?, ‘Aha’, ‘Mm.., dan Oh. Selain itu, soalan menyoal dan gerak isyarat seperti menganguk kepala atau menunjukan isyarat tangan juga digunakan sebagai dorongan minimum yang berkesan.

e)    Kemahiran  Meminta Penjelasan.
Kemahiran ini digunakan untuk mendapatkan penjelasan agar maklumat yang kurang jelas dapat diperolehi dengan tepat oleh kaunselor. Ia juga bertujuan untuk menjelaskan kekeliruan namun ia perlu dijalankan dengan berhati-hati agar tidak menjejaskan kelancaran dialog dalam perhubungan kaunseling.  Sekiranya kaunselor tidak menggunakan soalan-soalan yang tidak sesuai dalam mendapatkan penjelasan kliennya, maka klien akan merasakan dirinya telah dikritik dan enggan mengulang apa yang dikatakannya. Dengan ini komunikasi  yang berlaku akan menimbulkan suasana dan perasaan yang tidak senang dalam diri klien.

f)                Kemahiran Mengendalikan Kesenyapan dan Membuat Interpretasi.
Dalam mengendalikan bimbingan dan kaunseling ini, pelbagai masalah dan karenah telah dilalui oleh guru bimbiingan tersebut. Kebanyakan kliennya kurang bekerjasama dalam berkongsi maklumat untuk mengatasi masalah yang dialami. Ini disebabkan perasaan malu, takut dan sebagainya.  Oleh yang demikian, kaunselor cuba menyelesaikan masalah kliennya dengan memberi ruang untuk mengemaskan idea dan membuat refleksi. Di dalam kemahiran kaunseling , adalah penting bagi kaunselor membenarkan sedikit masa kesenyapan di antara  komunikasi dua hala tetapi tidak dibenarkannya dalam waktu yang lama. Kaunselor juga menggunakan kemahiran empati dengan menunjukkan kefahaman perasaan klien yang menghadapi masalah demi mendorongnya untuk mendedahkan perasaannya secara lebih mendalam.

g)     Kemahiran Menyoal.
Menurut guru bimbingan dan kaunseling sekolah ini, kemahiran menyoal ini digunakan apabila diperlukan sahaja. Ini kerana terlalu banyak soalan yang dilontarkan kepada klien akan menimbulkan kesan negatif seolah-olah memberi gambaran menyoal siasat seseorang yang melakukan kesalahan. Dengan itu, kemahiran ini dilakukan hanya untuk membangkitkan perasaan klien sahaja dengan mengemukakan soalan-soalan yang berbentuk bercapah untuk menghasilkan perbincangan atau penerokaan.


RUMUSAN
Kesimpulan yang dapat dirumuskan disini ialah guru adalah segala-galanya.Ilmu dan kemahiran adalah asas kepada seseorang guru.Bimbingan dan kaunseling merupakan perkhidmatan yang penting dalam membantu, menasihat dan membimbing pelajar dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi samada masalah akademik, kerjaya, psikososial dan sebagainya. Melalui aktivit-aktviti bimbingan dan kaunseling yang dilakukan dapat memenuhi keperluan pelajar dalam memahami dan membentuk nilai, sikap dan tingkah laku yang sesuai dengan budaya sekolah dan norma masyarakat. Selain itu, pelajar dapat memahami kekuatan dan kelemahan agar mereka dapat menyesuaikan diri mengikut kebolehannya serta memilih dan merancang masa depan dengan berkesan.
          Di dalam melaksanakan bimbingan dan kaunseling, guru bimbingan yang dilantik atau kaunselor perlu melaksanakan aktivitinya dengan mengikut prinsip-prinsip serta prosedur yang telah ditetapkan. Ia akan menjadi berkesan sekiranya dirancang secara sistematik dan teratur. Kemahiran-kemahiran seperti kemahiran interpersonal hendaklah sentiasa ditingkatkan untuk mewujudkan suassana yang profesional diantara klien dan kaunselor.
          Namun begitu, tanggungjawab dalam melaksanakan bimbingan dan kaunseling ini bukan terletak di bahu guru bimbingan sahaja kerana  guru biasa juga perlu memainkan peranan mereka dalam membantu guru bimbingan dengan memberi kerjasama yang sebaiknya. Dengan wujudnya kerjasama daripada guru biasa serta dengan kemahiran yang dimiliki oleh guru bimbingan akan dapat menyelesaikan masalah pelajar dengan lebih berkesan dan berjaya. Dengan itu, suassana harmonis dikalangan pelajar akan dapat diwujudkan.    


BIBILIOGRAFI

1.     Modul 3/3, (2005). Ilmu Pendidikan, Bahagian Pendidikan Guru: Kementerian Pelajaran Malaysia

2.     Mok Soon Sang. (2005). Ilmu Pendidikan untuk KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) Sekolah Rendah Kompenan 1 & 2, Psikologi dan Pedagogi. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.

3.     Mok Soon Sang. (2003). Peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan Skim Perkhidmatan Guru. Bahagian II: Kompetensi Khusus /Fungsi (Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran). Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.

4.     En. Maspi Bin Hj. Peran, Kaunselor SMK Taun Gusi.

5.     Buku Laporan Kelab Bimbingan dan Kaunseling SMK Taun Gusi Tahun 2005.

No comments:

Post a Comment